Contracte públic mixt d'obres i subministrament

La qualificació d'un contracte mixt s'ha de basar en la prestació principal

Contracte públic mixt d'obres i subministrament

Un ajuntament publica un anunci de licitació d'un contracte per a la millora de l'eficiència energètica de l'enllumenat públic mitjançant tecnologia LED, que s'adjudicarà mitjançant procediment obert segons els tràmits per a contractes d'obres no subjectes a regulació harmonitzada.

El contracte es descriu en els plecs de clàusules administratives particulars com a contracte mixt d'obres, quan prèviament s'havia licitat un contracte amb serveis similars com a contracte de subministrament.

S'interposa un recurs especial en matèria de contractació contra els plecs de licitació, partint de tres motius:

- qualificació incorrecta del contracte;

- improcedència de l'ús de l'experiència com a criteri d'adjudicació;

- improcedència d'exigir el certificat de “Sistema de Gestió de Seguretat de la Informació, ISO 27001” com a criteri d'adjudicació.

Sobre la qualificació del contracte, el Tribunal Administratiu de Recursos Contractuals (TACRC) recorda que, quan un contracte mixt inclogui prestacions de dos o més contractes d'obres, subministraments o serveis, es tindrà en compte la naturalesa de la prestació principal (LCSP, art.18).

També cal que les prestacions estiguin vinculades racionalment i directament entre si i que siguin complementàries, constituint una unitat funcional per satisfer la finalitat perseguida amb el contracte (LCSP, art. 12 i 25.2).

Per determinar les normes que regulen l'adjudicació del contracte mixt l'objecte del qual tingui prestacions de diversos contractes, s'ha de tenir en compte la naturalesa de la prestació principal, considerant que aquesta constitueix un concepte jurídic indeterminat que supera la mera consideració del valor de la prestació, cobrint altres elements econòmics i qualitatius del contracte. Aquests al seu torn depenen del cas concret, de com es defineix l'objecte del contracte o de la forma en què es redacten els plecs.

La determinació s'ha de fer cas per cas, tenint en compte que la intenció expressa o presumpta del poder adjudicador de considerar indivisibles els diversos aspectes que constitueixen un contracte mixt no és suficient, sinó que s'ha de basar en proves objectives capaces de justificar-la i establir la necessitat de subscriure un únic contracte (Dir 24/2014/UE considerants 11 i 12).

L'element fonamental que cal observar són les prestacions que constitueixen l'objecte del contracte, i a això se sumen altres com la finalitat bàsica i general de la contractació que es deriva dels treballs d'elaboració del contracte, la forma de retribució del contractista i la importància econòmica de les prestacions, element que, malgrat no ser el decisiu en si mateix, no es pot obviar per a la determinació de la prestació principal.

En l'expedient de contractació que ara s'analitza, la disposició principal és la implementació de la tecnologia LED en l'enllumenat públic que, tot i que pot implicar la realització d'obres, la prestació principal no és sobre les obres, sinó sobre el subministrament de les noves lluminàries.

Pel que fa a l'experiència com a criteri d'adjudicació, estima la impugnació d'aquesta clàusula d'adjudicació del contracte. El TACRC entén que és possible configurar com a criteri d'adjudicació l'experiència del personal que el licitador atribueix a l'execució del contracte, però sempre que estigui demostrat i degudament justificat per l'òrgan de contractació que aquesta experiència donarà lloc a una millora significativa de la qualitat del servei.

Fora d'aquests supòsits, l'experiència no pot ser utilitzada com a criteri d'adjudicació, de manera que la seva consideració queda limitada com a requisit de solvència tècnica, com és el cas que ara s'analitza.

També es confirma el tercer motiu d'impugnació: la consideració dels certificats de gestió com a criteri d'adjudicació. Per sol·licitar la prestació d'aquests certificats com a criteri d'adjudicació, cal justificar i especificar en cada contracte com afecta l'aplicació d'aquestes normes a l'objecte del contracte i de quina manera afecta directament una millora en la qualitat de la prestació del servei, cosa que no es fa en aquesta licitació, ja que aquest criteri d'adjudicació no està relacionat a priori amb les prestacions del contracte.

 

 

Els nostres professionals poden assessorar-vos i tractar totes les qüestions relacionades amb la contractació amb l'Administració.